Benvenuta/ o

Välkommen till bloggen Italienska Steg 1.
Bloggen avhandlar italienska språket och den italienska litteraturens värld.

För att du skall lära dig språket väl, förbättra dina färdigheter och uppnå bättre resultatet med dina studier rekommenderar jag dig att följande:
• Öva och studera med ro (Rom byggdes inte på en dag)
• Repetera glosor
• Gör alla de aktiviteter som jag rekommenderar dig
• Använd ordbok när det är nödvändigt
• Gå igenom grammatiken i samband med övningarna
• Öva och studera regelbundet

Lycka till och trevlig resa! In bocca al lupo e Buon viaggio!

Presente verbo "fare"

Presens  “Fare”= att göra

io
faccio
= jag
gör
tu
fai
= du
gör
lui/lei/Lei
fa
=han/ hon/ Ni
gör
noi
facciamo
= vi
gör
voi
fate
= ni
gör
loro
fanno
= de
gör


Verbet ”fare” motsvarar i stort att göra på svenska men det används i vissa uttryck där svenskan använder andra verb

Faccio + yrke =  jag arbetar som……..
Faccio colazione = jag äter frukost
Faccio il caffè = lagar kaffe
Faccio una telefonata = ringer ett samtal
Faccio una foto = tar ett foto
Faccio la doccia =jag duschar
Oggi  fa freddo = idag är det kallt
Oggi fa caldo = idag är det varm
Faccio presto = jag skyndar mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar