Benvenuta/ o

Välkommen till bloggen Italienska Steg 1.
Bloggen avhandlar italienska språket och den italienska litteraturens värld.

För att du skall lära dig språket väl, förbättra dina färdigheter och uppnå bättre resultatet med dina studier rekommenderar jag dig att följande:
• Öva och studera med ro (Rom byggdes inte på en dag)
• Repetera glosor
• Gör alla de aktiviteter som jag rekommenderar dig
• Använd ordbok när det är nödvändigt
• Gå igenom grammatiken i samband med övningarna
• Öva och studera regelbundet

Lycka till och trevlig resa! In bocca al lupo e Buon viaggio!

Presente verbo "avere"

Presens  “avere”= "att ha"

io
ho
= jag
har
tu
hai
= du
har
lui/lei/Lei
ha
=han/ hon/ Ni
har
noi
abbiamo
= vi
har
voi
avete
= ni
har
loro
hanno
= de
har



Verbet ”avere” motsvarar i stort att ha på svenska men det används i vissa uttryck där svenskan använder andra verb

ho fame = jag är hungrig
ho sete = jag är törstig
ho sonno = jag är somnig
ho 25 anni = jag är 25 år
ho freddo = jag fryser
ho il raffreddore = jag är försyld
ho caldo = jag är (för) varm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar