Benvenuta/ o

Välkommen till bloggen Italienska Steg 1.
Bloggen avhandlar italienska språket och den italienska litteraturens värld.

För att du skall lära dig språket väl, förbättra dina färdigheter och uppnå bättre resultatet med dina studier rekommenderar jag dig att följande:
• Öva och studera med ro (Rom byggdes inte på en dag)
• Repetera glosor
• Gör alla de aktiviteter som jag rekommenderar dig
• Använd ordbok när det är nödvändigt
• Gå igenom grammatiken i samband med övningarna
• Öva och studera regelbundet

Lycka till och trevlig resa! In bocca al lupo e Buon viaggio!

Esercizi con il verbo fare

Fyll i rätt form av verbet fare

1-      Di solito io ………………… i compiti  prima di andare a scuola.
2-      Quando sto a casa con la mamma mi piace …………….. tanti dolci.
3-      Sbrigarti! Altrimenti …………….. (noi) tardi per la cena! Dobbiamo essere lì per le 20:00.
4-      Domani Giulia  ………………una gita.

Översätt till italienska
Jag handlar i stan-
Vi ska skydda oss!-
Silvia handlar mat i snabbköpet-
Vi tar en paus-
Vi är uppe till fram på småtimmarna -
Jag packar-
Jag tar ett kort-
På morgonen duschar jag-
Tomas arbetar som lärare-
På vintern är det kallt-
Nu är det varmt-
Ibland tar vi en promenad-
Vi äter frukost klockan 7-
Jag sportar mycket-
Antonio ringer ett samtal-
Ska jag koka  kaffe?-

Svara på frågorna

Cosa fai?
………………..colazione.
Cosa fate?
………………….la spesa in centro.
Cosa fa Giovanna?
………………….una pausa.
Cosa fate?
…………………una foto
Che fanno i ragazzi?
………………..una passeggiata nel parco.
Che fa Paolo?
…………………………la doccia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar